Har du spørgsmål?
Vil du vide mere om mit.dk eller har du spørgsmål, kan du kontakte kundeservice på telefon eller e-mail mandag til fredag kl. 08:00 - kl. 20:00. I weekender kl. 10:00 - 16:00 og helligdage kl. 10:00 - 15:00.
Benyt vores kontaktformular, hvis du har feedback eller spørgsmål til mit.dk.
Du kan også sende en e-mail til kundeservice@mit.dk, eller ringe på telefon +45 7080 2580
Spørgsmål og svar om mit.dk
Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi oftest får om mit.dk.
Hvad er mit.dk?
mit.dk er en moderne digital kommunikationsplatform til alle danske borgere og virksomheder. I mit.dk får du tilsendt digital post fra alle offentlige myndigheder og fra en lang række virksomheder og organisationer, hvis du er kunde eller medlem hos dem. Er du under 15 år eller udenlandsk borger uden MitID, kan du få digital post som fx lønsedler i mitBasic.
I mit.dk kan du modtage forskellige typer af kommunikation, du kan reagere på nemt og direkte i mit.dk. Det kan fx dreje sig om at underskrive vigtige dokumenter, betale regninger, indsende data og afgive forskellige typer samtykke.
Når det gælder digital post fra offentlige myndigheder og institutioner, vil du få den både i mit.dk, borger.dk, Digital Post-app og i e-Boks fremover. Når det gælder digital post fra virksomheder som fx banker eller pensions-, forsikrings- og energiselskaber eller den private sundhedssektor, er det anderledes – her vil du få den enten i mit.dk eller e-Boks. Det kommer an på, hvilken løsning, virksomheden har valgt at bruge.
Rigtig mange virksomheder bruger i dag mit.dk, og så er det her – og kun her – du skal kigge efter digital post som fx oversigter, regninger, indkaldelser eller lønsedler. Er du i tvivl om, hvor en virksomhed, du er kunde hos, sender dig digital post, så kontakt kundeservice i den pågældende virksomhed. Læs mere om hvem du kan få post fra i mit.dk.
mit.dk er for alle borgere der har et MitID. Du kan få MitID, når du er fyldt 13 år og derfor kan du også få adgang til mit.dk allerede fra 13-årsalderen. Her kan du modtage privat digital post såsom lønsedler. Når du fylder 15 år, får du nu også adgang til offentlig digital post. Det betyder, at du kan modtage og læse digital post fra både offentlige myndigheder og privat virksomheder på mit.dk.
Omvendt har du ikke automatisk adgang, hvis du er fra udlandet og for eksempel kommer fra Sverige, men arbejder for en dansk virksomhed. I dette tilfælde er det stadig relevant for dig at bruge mit.dk, da du for eksempel kan modtage din lønseddel eller anden digital post fra private virksomheder i mit.dk. Hvis du ikke har MitID, kan du modtage digital post ved at oprette en mitBasic-profil som blot kræver en e-mailadresse og en adgangskode. Læs mere om mitBasic her: https://mit.dk/mitbasic/FAQ
Fremtiden er digital, og det gælder også meget af kontakten mellem borgere, det offentlige, virksomheder og organisationer. Det, der begyndte som elektroniske breve for 20 år siden, er meget mere i dag – og vi har brug for en sikker og brugervenlig infrastruktur til alt det, vi skal læse og reagere på for at få hverdagen til at hænge sammen. Derfor fik alle borgere i Danmark i 2022 en ny app til digital post fra det offentlige, private virksomheder og organisationer.
Platformen mit.dk tager udgangspunkt i Næste generation Digital Post som ligeledes blev introduceret i 2022. Næste generation Digital Post ejes af den danske stat, og er udviklet i samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen og Netcompany. mit.dk som digital postløsning er opstået på baggrund af de krav, der pålægger det offentlige at sende denne type opgaver i udbud med jævne mellemrum. Dette er med til at sikre konkurrence på markedet for sikker digital post, hvilket forventeligt vil give bedre priser og services. Med den nye digitale postløsning er kommunikation, interaktion og transaktioner blevet enklere og mere levende for alle. Samtidig betyder den nye offentlige postløsning og introduktionen af mit.dk bedre service, intuitive brugerrejser og generelt større værdi for både slutbrugere samt offentlige og private aktører.
Netcompany står bag platformen mit.dk. Netcompany er et dansk IT-selskab, som blev grundlagt i år 2000 med hovedkvarter i København.
MitID og mit.dk skal ikke forveksles, og teamet bag mit.dk kan ikke hjælpe med problemer med dit MitID. MitID er den nøgle, du bruger til at logge ind i mit.dk. MitID bliver brugt til en lang række danske IT-løsninger og er desuden Danmarks nationale elektroniske ID.
Hvis du har problemer med dit MitID, skal du kontakte MitID’s support på telefon +4533980010 eller ved at skrive til dem her: https://support-mitid.digst.dk/
Sådan bruger du mit.dk
Du har helt automatisk adgang til mit.dk, når du er borger i Danmark og er fyldt 15 år og har et MitID. Du kan logge ind med dit MitID på www.mit.dk. Du kan også bruge appen ved at downloade den i PlayStore eller AppStore, eller scanne QR-koden med din telefon.
Hvis du har brug for en mitBasic-profil, så kan du oprette en profil på https://post.mit.dk/mitbasic. På siden ser du også, hvordan du opretter din profil. Det kræver dog, at du aftaler med de afsendere, der skal sende digital post til dig, at de skal sende via mitBasic. Derudover skal du oplyse dine kontaktinformationer til de pågældende afsendere. Vær opmærksom på at mitBasic har en række begrænsninger, og derfor er mitBasic blot et alternativ til dem, der ikke har MitID. Læs mere om mitBasic her: https://mit.dk/mitbasic/FAQ.
Nej. Er du tidligere fritaget, skal du ikke søge om fritagelse i mit.dk. Når det gælder digital post fra private virksomheder og organisationer, skal du kontakte den specifikke virksomhed eller organisation, du ikke ønsker at modtage digital post fra, for at høre om mulighederne.
For at få e-mail-notifikationer om ny privat digital post i mit.dk, skal du tilføje din e-mail under notifikationer under indstillinger. Det er også her du administrerer e-mail-notifikationer om nye beskeder i andres mit.dk, du har adgang til.
For at få push-notifikationer om ny digital post i mit.dk, skal du slå ”push-notifikationer” til under indstillinger på din mit.dk-profil.
For at få sms-notifikationer om ny, privat digital post i mit.dk, skal du have et dansk telefonnummer, som er tilknyttet din mit.dk-profil. Du tilføjer dit telefonnummer ved at indtaste det under indstillinger. Du vil kun modtage SMS”er fra private virksomheder, hvis afsenderen har gjort det muligt.
Hvis du som privatperson eller virksomhed har spørgsmål til digital post fra private virksomheder eller organisationer
Så skal du kontakte den virksomhed eller organisation, der har sendt dig den digitale post. Du kan som regel se kontaktinformation i beskeden.
Hvis du som privatperson har spørgsmål til digital post fra offentlige myndigheder
Så skal du kontakte digital post-supporten på 33 98 00 33 eller digital post-supporten via borger.dk.
Hvis du som virksomhed har spørgsmål til digital post fra offentlige myndigheder
Så skal du kontakte digital post-supporten på 33 98 00 30. Gælder det spørgsmål om Administrativ Adgang, rettigheder og adgangsstyring kan I kontakte supporten via support-digitalpost-aa.virk.dk
Opret og rediger noter
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på den besked, du vil tilføje en note til.
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) i højre hjørne.
- Trykke på “Tilføj note” i menuen.
- Når du har skrevet din note og trykket gem, vil den fremgå i et gult banner øverst på beskeden.
- Hvis du har brug for at redigere din note, finder du den ved at gå til beskeden.
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) i højre hjørne og trykke “Vis note”.
- Du kan nu tilføje dine ændringer og sidenhen trykke gem.
Marker en besked som ulæst
Sådan kan du gøre på mobilen eller tablet:
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Swipe beskeden til højre.
- Trykke på afsenders logo og herefter trykke på “Marker som ulæst” i den røde navigationsbar.
- Holde fingeren nede på beskeden i kort tid, indtil den er markeret, og den røde navigationsbar fremgår. Tryk herefter på “Marker som ulæst” i den røde navigationsbar.
Når du har åbnet beskeden, kan du:
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) oppe i højre hjørne og trykke på “Marker som ulæst”:
Sådan kan du gøre på computeren
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på afsenders logo og herefter trykke på “Marker som ulæst” i den røde navigationsbar.
- Trykke og holde musen nede på beskeden i kort tid, indtil den er markeret, og den røde navigationsbar fremgår. Tryk herefter på “Marker som ulæst” i den røde navigationsbar.
Når du har åbnet beskeden, kan du:
- Trykke på ikonet “Marker som ulæst” i navigationsbaren oppe i højre hjørne.
Marker en besked som vigtig (flag)
- Åbn beskeden, tryk på besked-menuen (de tre vandrette prikker) oppe i højre hjørne og tryk herefter på “Flag”.
Ønsker du ikke længere at markere (flagge) en besked, skal du foretage samme handling.
Download et eller flere dokumenter i en besked
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) i højre hjørne, når du er navigeret til den rigtige besked.
- Hvis du har brug for blot at downloade et enkelt af dokumenterne i beskeden, skal du trykke på det dokument du vil downloade.
- Sidenhen skal du trykke på “Download valgte dokument”.
- Hvis du har brug for at downloade alle dokumenterne i beskeden, skal du trykke på “Download alle dokumenter”.
- Når download er færdig, vil dokumentet eller dokumenterne findes i download-mappen.
Udskriv en besked
Sådan gør du på mobilen eller tablet
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) i højre hjørne, når du er navigeret til den rigtige besked.
- Hvis du har brug for blot at printe et enkelt af dokumenterne i beskeden, skal du trykke på det dokument du vil printe.
- Sidenhen skal du trykke på “Download valgte dokument”.
- Hvis du har brug for at printe alle dokumenterne i beskeden, skal du trykke på “Download alle dokumenter”.
- Når download er færdig, vil dokumentet eller dokumenterne findes i download-mappen.
- Find dokumentet eller dokumenterne i download-mappen, og tryk herefter på menu-ikonet.
- I menuen kan du vælge at udskrive dokumentet eller dokumenterne. Alt efter hvilken telefon du har, kan det variere en smule, præcist hvordan du udskriver dokumenterne.
Sådan gør du på computeren:
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) i højre hjørne, når du er navigeret til den rigtige besked.
- Derefter trykker du på “Print”, hvilket vil åbne et nyt vindue. Her kan du vælge printer og sidenhen printe dokumentet eller dokumenterne.
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på afsenders logo og trykke på “Slet” i den røde navigationsbar. Herefter bliver du gjort opmærksom på, at du er i gang med at slette en besked, og bliver bedt om at bekræfte handlingen.
- Trykke på beskeden i kort tid, indtil den er markeret, og den røde navigationsbar fremgår. Tryk herefter på “Slet” i den røde navigationsbar. Herefter bliver du gjort opmærksom på, at du er i gang med at slette en besked, og bliver bedt om at bekræfte handlingen.
Når du har åbnet beskeden, kan du:
- Trykke på papirkurvsikonet for at slette beskeden. Herefter bliver du gjort opmærksom på, at du er i gang med at slette en besked, og bliver bedt om at bekræfte handlingen.
Vær opmærksom på at beskeden blot flyttes til papirkurven. Vil du slette beskeden permanent, skal du gå til papirkurven og benytte en af ovenstående metoder.
Sådan gør du på mobilen eller tablet
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på beskeden du vil besvare. Bemærk at ikke alle beskeder kan besvares. Hvis det ikke er muligt, vil besvar-knappen være grå og inaktiv.
- Oppe i højre hjørne, trykker du på besked-menuen (de tre vandrette prikker).
- Herefter vil du se en menu, hvor du skal trykke på ”Svar”.
- Skriv din besvarelse og send den afsted.
Sådan gør du på computeren
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på beskeden du vil besvare. Bemærk at ikke alle beskeder kan besvares. Hvis det ikke er muligt, vil besvar-knappen være grå og inaktiv.
- Oppe i højre hjørne, trykker du på det første ikon i rækken af ikoner som forestiller en konvolut. Når du holder musen over ikonet, vil der stå ”Svar”.
- Skriv din besvarelse og send den afsted.
Sådan gør du på mobilen eller tablet
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på beskeden du vil videresende.
- Oppe i højre hjørne, trykker du på besked-menuen (de tre vandrette prikker).
- Herefter vil du se en menu, hvor du skal trykke på ”Videresend”.
- Sidenhen skal du vælge, om du vil videresende som e-mail eller som digital post. Hvis du vælger at videresende som e-mail, skal du være opmærksom på, at det er mindre sikkert end at sende beskeden som digital post. Det betyder fx at der er risiko for at uvedkommende kan læse din besked.
- Når du har valgt at videresende som e-mail, skal du indtaste modtagerens e-mail-adresse. Du kan godt videresende en enkelt besked til flere modtagere. Du kan også vælge at tilføje en besked, der beskriver den besked, du er ved at videresende.
- Herefter sender du beskeden afsted.
- Hvis du vælger at videresende som digital post, skal du vælge om du vil sende til en digital post-modtager, myndighed eller virksomhed. Du kan godt videresende en enkelt besked til flere modtagere. Bemærk at du selv skal oprette digital post-modtagere i borger.dk, hvilket du gør via dette link: https://post.borger.dk/settings/trustee. Digital post-modtagere kan både være borgere og virksomheder.
- Når du har valgt, hvilken digital post-modtager du vil videresende til, kan du også tilføje en besked, der beskriver den besked, du er ved at videresende.
- Herefter sender du beskeden afsted.
Sådan gør du på computeren
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på beskeden du vil videresende.
- Oppe i højre hjørne, trykker du på det andet ikon i rækken af ikoner som forestiller en konvolut. Når du holder musen over ikonet, vil der stå ”Videresend”.
- Herefter skal du vælge om du vil videresende som e-mail eller som digital post.
- Hvis du vælger at videresende som e-mail, skal du være opmærksom på, at det er mindre sikkert end at sende beskeden som digital post. Det betyder fx at der er risiko for at uvedkommende kan læse din besked.
- Når du har valgt at videresende som e-mail, skal du indtaste modtagerens e-mail-adresse. Du kan godt videresende en enkelt besked til flere modtagere. Du kan også vælge at tilføje en besked, der beskriver den digital post, du er ved at videresende.
- Herefter sender du beskeden afsted.
- Hvis du vælger at videresende som digital post, skal du vælge om du vil sende til en digital post-modtager, myndighed eller virksomhed. Du kan godt videresende en enkelt besked til flere modtagere. Bemærk at du selv skal oprette digital post-modtagere i borger.dk, hvilket du gør via dette link: https://post.borger.dk/settings/trustee. Digital post-modtagere kan både være borgere og virksomheder.
- Når du har valgt hvilken digital post-modtager du vil videresende til, kan du også tilføje en besked, der beskriver det digital post, du er ved at videresende.
- Herefter sender du beskeden afsted.
Sådan gør du på mobilen eller tablet
- Log ind i mit.dk-appen.
- Tryk på ”Ny besked” nede i højre hjørne.
- Vælg modtager og evt. kategori under modtager.
- Skriv din besked og send den afsted.
Sådan gør du på computeren
- Log ind i mit.dk.
- Tryk på ”Send besked” oppe i venstre hjørne.
- Vælg modtager og evt. kategori under modtager.
- Skriv din besked og send den afsted.
Du kan selv oprette mapper og sortere din digitale post, som du ønsker. Du kan både placere digital post fra offentlige og private afsendere i de samme mapper i mit.dk. Du vil se de samme mapper i fx borger.dk, men det er kun i mit.dk, at du både kan se den offentlige og private digitale post i mapperne.
Opret, rediger eller slet en mappe
Sådan gør du på mobilen eller tablet:
Opret en mappe
- Log ind i mit.dk-appen.
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk herefter på “Opret ny mappe”.
- Navngiv mappen og tryk gem.
Opret en undermappe
- Tryk og holde nede på mappen, indtil en ny fane fremgår.
- Tryk på “Opret undermappe” – navngiv mappen og gem.
Rediger en mappe
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk og hold nede på den mappe, du vil redigere, indtil en ny fane fremgår.
- Herefter kan du vælge at omdøbe mappen, slette mappen eller tilføje en undermappe.
Slet en mappe
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk og hold nede på den mappe, du vil slette, indtil en ny fane fremgår.
- Herefter trykker du på “Slet mappe”, hvorefter du bliver bedt om at bekræftet handlingen.
Vær opmærksom på, at mappen bliver permanent slettet, og at indholdet bliver flyttet til papirkurven. Vil du beholde indholdet, kan du flytte det fra papirkurven til indbakken.
Sådan gør du på computeren:
Opret en mappe
- Log ind i mit.dk.
- Tryk på “Opret mappe” til venstre for indbakken.
- Navngiv mappen og tryk opret.
Opret en undermappe
- Hold musen over mappen, du vil at tilføje en undermappe til, og tryk på besked-menuen (de tre vandrette prikker), der kommer frem i højre side.
- Tryk på “Opret undermappe”.
- Navngiv undermappen og tryk “Opret”.
Rediger en mappe
- Hold musen over mappen, du vil redigere, og tryk på besked-menuen (de tre vandrette prikker), der kommer frem i højre side.
- Herefter kan du vælge at omdøbe mappen, slette mappen eller tilføje en undermappe.
Slet en mappe
- Hold musen over mappen, du vil slette, og tryk på besked-menuen (de tre vandrette prikker), der kommer frem i højre side.
- Tryk på “Slet mappe”, hvorefter du bliver bedt om at bekræfte handlingen.
Vær opmærksom på, at mappen bliver permanent slettet, og at indholdet bliver flyttet til papirkurven. Vil du beholde indholdet, kan du flytte det fra papirkurven til indbakken.
Flyt en besked
I indbakken, hvor du har overblik over de seneste beskeder, kan du:
- Trykke på afsenders logo og trykke på “Flyt” i den røde navigationsbar. Vælg nu den mappe, du vil flytte beskeden til.
- Trykke på beskeden i kort tid, indtil den er markeret, og den røde navigationsbar fremgår. Tryk herefter på “Flyt” i den røde navigationsbar og vælg den mappe, du vil flytte beskeden til.
Når du har åbnet beskeden, kan du:
- Trykke på besked-menuen (de tre vandrette prikker) oppe i højre hjørne, trykke på “Flyt” og vælge den mappe, du vil flytte beskeden til.
Når du har modtaget en besked med et eller flere dokumenter, der skal underskrives, så kan du underskrive ved at:
- Åbne beskeden, og trykke på knappen ”Gå til underskrivning”.
- Herefter ser du de dokumenter, der skal underskrives. Du kan se indholdet af dokumenterne ved at klikke på dokumenternes titler.
- I oversigten kan du markere dokumenterne, når du har gennemlæst dem, og du gerne vil underskrive dem.
- Når alle dokumenter er markeret, kan du trykke på ”Underskriv”, hvorefter du skal validere med MitID.
- Til slut ser du en kvittering, som du altid kan tilgå igen ved at gå til selve beskeden med dokumenterne og sidenhen trykke på ”Vis kvittering”.
Når du har modtaget en besked med en betaling, så kan du betale ved at:
- Åbne beskeden, tryk på knappen ”Gå til betaling”.
- Herefter får du mulighed for at vælge betalingsmetode. Nogle betalingsmetoder giver yderligere mulighed for at vælge dato for betaling. Ligeledes vil du i nogle tilfælde også kunne vælge om du ønsker at oprette en Betalingsservice-aftale.
- Når du kan valgt betalingsmetode, kan du trykke på ”Betal”. Herefter bliver du automatisk dirigeret videre til den valgte betalingsudbyder for at foretage betalingen.
- Når betalingen er færdiggjort, ser du en kvittering som viser beløb og modtager.
- Hvis du har mulighed for at oprette en Betalingsservice-aftale, vil du på kvitteringen se knappen ”Tilmeld til Betalingsservice”. Hvis du trykker på knappen, vil du blive dirigeret fra mit.dk og videre til Betalingsservice.
- Hos Betalingsservice skal du udfylde formularen. Når formularen er udfyldt, kan du trykke på ”Tilmeld aftale”.
- Afslutningsvis vil du se, at Betalingsservice-aftalen er oprettet.
Når du har modtaget en besked med en forespørgsel på at dele information, så kan du besvare formularen ved at:
- Åbne beskeden, og tryk på knappen ”Gå til forespørgsel”.
- Herefter bliver du bedt om at indtaste information eller bekræfte information som afsenderen allerede har indtastet. Formularen kan indeholde forskellige typer felter, og kan være flere sider lang. Du kan altid se, hvor meget af formularen du har udfyldt øverst på skærmen.
- Når formularen er udfyldt og informationerne indsendt, vil du se en kvittering.
For at gøre det nemt for dig, at tilgå fx en virksomheds selvbetjeningsløsning uden at skulle logge ind igen, har mit.dk etableret en fælles loginløsning med en række virksomheder. Dette betyder, at du fra nogle beskeder vil kunne gå direkte fra beskeden til fx selvbetjeningsløsning gennem single sign-on (SSO).
Når du har modtaget en besked med single sign-on, kan du gøre følgende:
- Trykke på den røde knap, der kan være navngivet ”Gå til selvbetjening”. Vær opmærksom på, at afsenderen kan ændre, hvad der skal stå på den røde knap. Typisk vil knappen lede videre til afsenderens eget univers.
- Når du har trykket på knappen, ser du en besked om, at du bliver ført væk fra mit.dk.
- Hvis du trykker OK, bliver du dirigeret videre til den destination afsenderen har defineret uden at skulle logge ind igen.
Skal du afmelde mit.dk for private afsendere i forbindelse med dødsfald skal du sende en anmodning via vores kontaktformular. Når du udfylder kontaktformularen, bedes du vedhæfte følgende dokumentation:
- En kopi af skifteretsattesten.
- En kopi af dit sundhedskort, hvor de sidste fire cifre i CPR-nummeret er censurerede (streget over). CPR-nummer skrives ikke som tekst.
Hvis du som bobestyrer, ægtefælle eller arving ikke sletter afdødes mit.dk-profil, efter at boet er gjort op, forbeholder mit.dk sig retten til at deaktivere afdødes mit.dk-profil iht. den angivne frist i brugervilkårene.
Hvis du som efterladt ønsker at få adgang til afdødes Digitale Post, skal du udpeges som bobestyrer eller boudlægsmodtager af Skifteretten. Du kan anmode om adgang via Rettighedsportalen for digital post: https://rettighedsportal.digitalpost.dk/udpeget-adgang/anmod/bobestyrer. Når din anmodning er godkendt, får du læseadgang til afdødes offentlige og private digital post via din egen profil.
- Log ind i mit.dk.
- Gå til indstillinger.
- Klik på “Sikkerhed” – og klik på “Slet profil” i bunden af denne fane.
- Du bliver nu bedt om at bekræfte dit valg, hvorefter du kommer til MitID.
- Du skal nu verificere og afslutte sletningen af din profil med MitID.
Vær opmærksom på, at du ikke fritages for digital post, fordi du sletter din mit.dk-profil.
- Log ind i mitBasic: https://post.mit.dk/mitbasic
- Gå til indstillinger.
- Klik på “Sikkerhed” – og klik på “Slet profil” i bunden af denne fane.
- Du bliver nu bedt om at bekræfte dit valg via din authenticator app.
Roller og rettigheder i mit.dk
En adgang kan være en god idé i situationer, hvor du fx skal hjælpe et familiemedlem eller en nær ven med digital post eller du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din digital post. Du kan give andre adgang til din offentlige og private post. I mit.dk kan du få overblik over alle adgange, du har givet og fået samt administrere andres adgang til dine private beskeder. Hvis du har brug for at administrere adgange til offentlige beskeder, bliver du guidet det rigtige sted hen fra mit.dk. Vejledninger herunder viser, hvordan du giver andre læseadgang til din digitale post fra både offentlige og private afsendere.
Hvis du har brug for kurator-, likvidator eller bobestyreradgang, kan du se vejledning hertil under ”Adgang til digital post fra private afsendere som likvidator, kurator eller bobestyrer”.
Giv andre læseadgang til dine beskeder fra private afsendere:
Sådan gør du på mobilen eller tablet:
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk herefter på tandhjulet i højre hjørne og sidenhen på ”Adgangsdeling”.
- Tryk herefter på ”Beskeder fra private afsendere”. På denne side har du overblik over adgangene dine private beskeder og dine adgange til andres beskeder.
- Herefter trykker du på ”Giv andre adgang”.
- Indtast personens for- og efternavn og CPR-nummer. Du har mulighed for at angive en udløbsdato for adgangen.
- Når du trykker på ”Giv adgang”, vil personen få læseadgang til dine private beskeder. Vær opmærksom på, at når der tildeles adgang til din mit.dk, kan personen der har adgangen også modtage notifikationer, når der modtages ny post i din mit.dk.
Sådan gør du på computeren:
- Tryk på den runde knap med dit forbogstav i højre hjørne.
- Tryk herefter på ”Adgangsdeling”.
- Tryk herefter på ”Beskeder fra private afsendere”. På denne side har du overblik over adgangene til dine beskeder og dine adgange til andres beskeder fra private afsendere.
- Herefter trykker du på ”Giv andre adgang”.
- Indtast personens for- og efternavn og CPR-nummer. Du har mulighed for at angive en udløbsdato for adgangen.
- Når du trykker på ”Giv adgang”, vil personen få læseadgang til dine private beskeder. Vær opmærksom på, at når der tildeles adgang til din mit.dk, kan personen der har adgangen også modtage notifikationer, når der modtages ny post i din mit.dk.
Giv andre læseadgang til dine beskeder fra offentlige afsendere:
Sådan gør du på mobilen eller tablet:
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk herefter på tandhjulet i højre hjørne og sidenhen på ”Adgangsdeling”.
- Tryk herefter på ”Beskeder fra offentlige afsendere”. På denne side har du overblik over adgangene til dine beskeder og dine adgange til andres beskeder fra offentlige afsendere.
- Herefter trykker du på ”Giv andre adgang”, hvorefter du bliver spurgt om du vil forlade mit.dk.
- Hvis du trykker ”Åbn link”, bliver du dirigeret til enten borger.dk eller Rettighedensportalen, hvor du kan tildele rettigheden.
- Når rettigheden er givet, skal du være opmærksom på, at personen der har adgangen også kan modtage notifikationer, når der modtages ny post i din mit.dk.
Sådan gør du på computeren:
- Tryk på den runde knap med dit forbogstav i højre hjørne.
- Tryk herefter på ”Adgangsdeling”.
- Tryk herefter på ”Beskeder fra offentlige afsendere”. På denne side har du overblik over adgangene til dine beskeder og dine adgange til andres beskeder fra offentlige afsendere.
- Herefter trykker du på ”Giv andre adgang”, hvorefter du bliver spurgt om du vil forlade mit.dk.
- Hvis du trykker ”Åbn link”, bliver du dirigeret til enten borger.dk eller Rettighedensportalen, hvor du kan tildele rettigheden.
- Når rettigheden er givet, skal du være opmærksom på, at personen der har adgangen også kan modtage notifikationer, når der modtages ny post i din mit.dk.
En læseadgang er en god ide, hvis du skal hjælpe en anden med at tjekke deres digital post. I mit.dk kan du have adgang til enten offentlig digital post sendt fra offentlige myndigheder eller privat digital post sendt fra virksomheder eller organisationer. I afsnittet ”Adgangsdeling af offentlige og private beskeder i mit.dk” ser du hvordan du giver andre læseadgang i mit.dk.
En læse- og skriveadgang er et godt valg, hvis du skal hjælpe en anden med at håndtere meddelelser fra offentlige myndigheder. Læse- og skriveadgang kan kun tildeles til beskeder fra offentlige afsendere. Du giver/anmoder om denne via borger.dk eller Rettighedsportalen alt efter om du er privatperson eller medarbejder.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt. Det betyder, at myndigheden, du skriver til på vegne af en anden, kan bede om dokumentation for, at du må handle på vegne af den anden person – afhængig af, hvad sagen drejer sig om. Du kan læse mere om, hvad Digitaliseringsstyrelsen skriver om læse- og skriveadgang på dette link.
Du har lov til at gøre følgende på vegne af vedkommende hvis mit.dk, du har adgang til, når du har læseadgang:
- Læse alle offentlige og/eller private beskeder.
- Flytte alle offentlige og/eller private beskeder.
- Oprette og redigere mapper.
- Markere alle offentlige og/eller private beskeder som vigtige (flag).
- Blive forkyndt.
Du har lov til at gøre følgende på vegne af vedkommende hvis mit.dk, du har adgang til, når du har læse- og skriveadgang:
- Læse alle offentlige beskeder.
- Skrive ny besked til det offentlige.
- Besvare og videresende offentlige beskeder, hvor afsender tillader det.
- Flytte alle offentlige beskeder.
- Oprette og redigere mapper.
- Markere alle offentlige beskeder som vigtige (flag).
- Blive forkyndt.
Sådan gør du på mobilen eller tablet:
- Tryk på menuikonet (de tre vandrette linjer) oppe i venstre hjørne.
- Tryk herefter på dit navn.
- Når du har adgang til andre privatpersoners eller virksomheders mit.dk, vil du nu kunne se navnene på dem alle i den menu, der nu fremgår.
- Tryk på navnet for den mit.dk, du gerne vil se.
- Herefter vil du kunne foretage de handlinger i den pågældendes mit.dk, som din adgang giver dig lov til.
Sådan gør du på computeren:
- Tryk på dit navn oppe i højre hjørne.
- Når du har adgang til andre privatpersoners eller virksomheders mit.dk, vil du nu kunne se navnene på dem alle i den menu, der nu fremgår.
- Tryk på navnet for den mit.dk, du gerne vil se.
- Herefter vil du kunne foretage de handlinger i den pågældendes mit.dk, som din adgang giver dig lov til.
Du kan søge adgang som likvidator eller kurator til en virksomhed under ophør ved at sende en anmodning gennem Rettighedsportalen. Når du sender din anmodning, vil du blive bedt om at vedhæfte relevant dokumentation, der beviser relationen mellem dig som anmoder og virksomheden der er under ophør. Læs mere om dette på følgende link. Når du har fået tildelt adgangen, kan du logge ind i mit.dk, hvor du nu har adgang til både den offentlige og private digital post, der er sendt til virksomhedens mit.dk.
Det er også muligt at få adgang til digital post for et dødsbo. Du kan læse mere om det på borger.dk’s hjemmeside. Det kan ske på to måder:
- Ved at blive udpeget som bobestyrer af Skifteretten. Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer via Rettighedsportalen på dette link.
- Hvis samtlige arvinger underskriver en skiftefuldmagt til dig. Skifteretsattesten og skiftefuldmagterne vedlægges ved anmodning om adgang som bestyrer, hvilket også gøres via Rettighedsportalen på dette link.
Når du som medarbejder eller virksomhedsejer har adgang til din virksomheds offentlige digitale post, vil du også have adgang til virksomhedens private digital post i mit.dk. Rettighederne til virksomheden administreres i Rettighedsportalen af rettighedsadministratoren. Bemærk at du som virksomhedsejer vil have lov til at administrere mere i virksomhedens mit.dk end nogle medarbejderrettigheder.
Hvis du har en likvidator-, kurator- eller bobestyreradgang til en virksomheds eller privatpersons offentlige digitale post, vil du også have adgang til dennes private post.
mit.dk for virksomheder
For at oprette en virksomhedsprofil i mit.dk, skal den tegningsberettigede eller en medarbejder med avanceret læseadgang til offentlig digital post gennemføre onboarding-flowet i mit.dk. Bemærk at kun er muligt for den tegningsberettigede medarbejder at indstille notifikationsindstillingerne for virksomhedens mit.dk.
Generelt administreres en virksomheds rettigheder til digital post via https://rettighedsportal.digitalpost.dk/. For at kunne logge ind i Rettighedsportalen og administrere virksomhedens rettigheder skal du være rettighedsadministrator. Når virksomhedsejeren eller medarbejderen har fået tildelt de rette privilegier til virksomhedens offentlig digital post, kan vedkommende tilgå virksomhedens offentlige og private beskeder i mit.dk. Hos mit.dk nedarver vi nemlig rettigheder, som er oprettet hos den offentlige digital post-løsning. Det betyder, at du kun behøver administrere rettigheder til virksomhedens offentlige og private beskeder et enkelt sted: Rettighedsportalen.
Er det af forskellige årsager ikke muligt for virksomheden at logge ind i mit.dk, så bedes du henvende dig via vores kontaktformular.
I de fleste tilfælde vil du kunne anvende dit private MitID til at logge ind i din egen virksomhed eller den virksomhed, du er medarbejder i. Du kan læse mere om det på dette link. Når du er logget ind med MitID, lvil du få muligheden for at vælge din private mit.dk inden du navigeres til mit.dk. Du kan også skifte ved at logge ud af din virksomhedsprofil og herefter logge ind igen. Når du har valideret med MitID, får du muligheden for at trykke på enten dit navn eller din virksomheds navn, hvor du så skal trykke på dit eget navn. Hvis du ejer virksomheden, vil du kunne skifte fra din virksomheds mit.dk til din private mit.dk ved at trykke på virksomhedens navn øverst i højre hjørne.
Hvis du ikke kan bruge dit private MitID til at logge ind i virksomhedens mit.dk, skal du bruge MitID Erhverv til at logge ind. Det betyder, at du skal have tildelt medarbejderadgang til digital post for at kunne logge ind som medarbejder i virksomhedens mit.dk. Adgangen skal tildeles af den kollega som er rettighedsadministrator via Rettighedsportalen. Hvis du bruger MitID Erhverv, og du har brug for at skifte til din private mit.dk, så skal du logge ud og bagefter logge ind igen med dit private MitID.
Hvis din virksomhed har brug for at kunne sende digital post til medarbejdere eller andre i mit.dk, skal I have en aftale med mit.dk. Kontakt os på info@mit.dk for at høre mere om mulighederne. Du kan også læse mere om din virksomheder muligheder for at effektivisere forretningsprocesser med mit.dk på https://virksomheder.mit.dk/.
Når din virksomhed har modtaget en besked med et eller flere dokumenter, der skal underskrives, så kan det være, at I skal definere, hvor mange, der skal underskrive for, at I lever op til jeres tegningsregler. Som medarbejder i virksomheden underskriver du ved at:
- Åbne beskeden, og trykke på knappen ”Gå til underskrivning”.
- Hvis afsender har valgt, at I selv skal definere, hvor mange der skal underskrive for, at I lever op til jeres tegningsregler, vil du blive bedt om at indtaste dette.
- Du kan se indholdet af dokumenterne ved at klikke på dokumenternes titler både før og efter antal underskrivere er defineret.
- I oversigten kan du markere dokumenterne, når du har gennemlæst dem og gerne vil underskrive.
- Når alle dokumenter er markeret, kan du trykke på ”Underskriv”, hvorefter du skal validere med MitID eller MitID Erhverv.
- Når du har valideret, ser du en kvittering. Hvis flere skal underskrive, vil kvitteringen vise, at underskrivningsprocessen er påbegyndt, men ikke færdiggjort. Du kan altid tilgå kvitteringen igen ved at gå til selve beskeden med dokumenterne, og sidenhen trykke på ”Vis kvittering”.
- Hvis flere skal underskrive, skal de resterende sørge for at logge ind i virksomhedens mit.dk, finde beskeden og trykke på ”Gå til underskrivning” og sidenhen validere med MitID eller MitID Erhverv. Det er vigtigt, at det er de rigtige, der påbegynder underskrivning, da det ikke kan gøres om.
- Når flere skal underskrive, vil en gul bjælke fremgå øverst på beskeden. Her kan du se, hvor mange der har underskrevet, og hvor mange der mangler at underskrive. Når alle har underskrevet, vil bjælken forsvinde og kvitteringen vil vise, at virksomheden nu har underskrevet.
Du kan anmode om et dataudtræk, hvis din virksomhed har fusioneret med en anden. Du har selv ansvaret for, at afsendere sender post til det nye CVR-nummer fremover. For at anmode om et dataudtræk, skal du vedhæfte følgende dokumentation i din kontaktformular:
- Dokumentation for at du er ansat i virksomheden og har fuldmagt til at tilgå virksomhedens mit.dk.
Der er to muligheder for sletningen af en virksomhedsprofil:
- Sletning af en medarbejders adgang til virksomhedens mit.dk digital post.
- Sletning af virksomhedens mit.dk.
Hvis du ønsker at slette en medarbejders adgang, skal rettighedsadministratoren fjerne deres adgang ved at logge ind i Rettighedsportalen.
Hvis du ønsker at slette din virksomheds mit.dk, kan dette gøres ved at sende en anmodning ind via vores kontaktformular. Du skal angive din anmodning som en juridisk henvendelse, og når du udfylder formularen, skal du vedhæfte følgende dokumentation:
- Dokumentation for at du er ansat i virksomheden og har fuldmagt til sletning af virksomhedens mit.dk digital post.
Vær opmærksom på at virksomheden ikke fritages for digital post, fordi du sletter virksomhedens profil.
Vil du vide mere?
Du kan finde mere information om mit.dk's produkter på https://virksomheder.mit.dk/.
Du kan finde mere information om digital post og borger.dk på https://www.borger.dk/hjaelp-og-vejledning/hvad-har-du-brug-for-hjaelp-til/digital-post/Post.
Du kan finde mere information om Rettighedsportalen på https://rettighedsportal.digitalpost.dk/vejledning.
Du kan finde mere information om virk.dk på https://virk.dk/vejledning/virk-hjaelp/digital-post/.