Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på nogle af de mest stillede spørgsmål om mitBasic. Finder du ikke svar på det, du søger, kan du kontakte kundeservice på mitbasic@mit.dk eller telefonnummer 7080 2590.
mitBasic er for dig, der ikke har MitID, og som derfor ikke kan modtage post i mit.dk. mitBasic giver dig adgang til digitale beskeder f.eks. lønsedler fra din arbejdsgiver.
Med mitBasic bruges din e-mailadresse som dit unikke ID, så din arbejdsgiver kan sende vigtige beskeder til dig i mitBasic. Sørg for at benytte en e-mail, som du vil bevare adgangen til, fx din private e-mail og ikke din arbejdsmail.
Vær opmærksom på at din mitBasic brugerprofil skal stemme overens med den mailadresse, du oplyser din arbejdsgiver.
Hvis du er over 13 år gammel, er borger i Danmark og har MitID, kan du ikke benytte mitBasic, men skal i stedet for benytte mit.dk.
Første gang du logger ind på mitBasic, skal du oprette din egen mitBasic konto. Du skal derfor trykke på ”Opret konto”. Herefter vil du bl.a. blive bedt om at indtaste din e-mailadresse og dit selvvalgte kodeord.
For at verificere oprettelsen af kontoen og anvendte e-mail, vil du få tilsendt en verifikationskode til din private e-mail. Indtast koden og tryk ”Fortsæt” på hjemmesiden. Du kan benytte din foretrukne authenticator app, fx Google Authenticator, eller en authenticator app med lignende funktionalitet. Derefter skal du indtaste den 6-cifrede kode, som fremgår i den valgte authenticator app.
Du skal også oplyse, om du ønsker at blive notificeret, når der er nye beskeder til dig i mitBasic.
Når du skal logge ind fremadrettet, skal du blot logge ind med din e-mail adresse og dit kodeord. Hver gang du logger ind, vil du få en verifikationskode via din authenticator app, som du vil blive bedt om at indtaste af sikkerhedsmæssige årsager.
Du kan benytte din foretrukne authenticator app, fx Google Authenticator, eller en authenticator app med lignende funktionalitet. Du kan downloade f.eks. Google Authenticator, Microsoft Authenticator eller en lignende authenticator med samme funktionalitet i App Store eller Google Play på samme måde, som du henter alle mulige andre apps.
I mitBasic kan du modtage, læse og videresende beskeder fra din arbejdsgiver, som sender beskeder til dig i mitBasic.
Har du spørgsmål til beskeder, du får i mitBasic, skal du kontakte den virksomhed, der har sendt dig beskeden.
Nej, det koster ikke noget at benytte mitBasic.
Har du glemt din adgangskode, skal du gøre følgende:
- Tryk på ”Glemt adgangskode” på forsiden af mitBasic
- Indtast din e-mailadresse
- Du vil nu få tilsendt en mail med et link til at nulstille din adgangskode
- Klik på linket
- Indtast din nye adgangskode
- Herefter indtast verifikationskoden fra din authenticator app og tryk ”Opdater adgangskode”
- Gå tilbage til login siden og log ind
Har du fået ny e-mailadresse, er det muligt at ændre din e-mail i mitBasic samtidig med at du fortsat har adgang til dine tidligere beskeder. Husk at oplyse din arbejdsgiver om din nye e-mailadresse – ellers vil du ikke modtage dine nye beskeder.
Du ændrer din e-mailadresse på følgende måde:
- Tryk på din profil/dit navn oppe i højre hjørne
- Tryk på ”Konto & Notifikationer”
- Tryk på ”rediger” ikonet
- Tryk på ”Ændre e-mail”
- Indtast den nye e-mail
- Indtast dit kodeord for at opdatere til din nye e-mail og tryk ”Fortsæt”
- En verificeringskode vil blive sendt til din nye e-mail
- Indtast verificeringskoden fra din authenticator app og tryk ”Fortsæt”
Vær opmærksom på, at når du sletter din konto, slettes dine beskeder permanent.
Du sletter din mitBasic konto på følgende måde:
- Tryk på din profil/dit navn oppe i højre hjørne
- Tryk på ”Konto & Notifikationer”
- Tryk på ”Slet konto” for at slette din mitBasic konto
Netcompany A/S har udviklet mitBasic platformen. Netcompany er et dansk IT-selskab, som blev grundlagt år 2000 med hovedkvarter i København, og har i dag over 7.700 medarbejdere i mere end 10 lande.